Artikel

De inspirerende speech van Ellen op de officiële opening van het nieuwe academiejaar!

Wat een eer dat Ellen Bruyninckx op de officiele opening van het academiejaar 2017-2018 heeft mogen spreken. Wat zijn we weer fier op haar! 
Ben je benieuwd naar haar speech? Dan lees snel verder!

 

9 oktober 2017, Gent 

'Ik start graag met een felicitatie aan het vorige en nieuwe rectorteam en een felicitatie aan iedereen die meewerkte aan de viering van de 200ste verjaardag van de UGent, wat een topprestatie!

Daarnaast ook een bedanking, om hier te mogen staan. Ik was dan ook heel vereerd toen ik de vraag kreeg. Vooral omdat ik theoretisch gezien ik wellicht niet het ideale prototype student ben. Ik ben tijdens de duurtijd van mijn masteropleiding in de meerderheid van mijn lessen niet aanwezig geweest. Als er vervangtaken waren voor practica koos ik meestal daarvoor, en op de koop toe gaf ik mijn thesis pas in Augustus af . Hoe on-geëngageerd kan een student zijn… En toch… Als ik al mijn lessen aanwezig was geweest had ik hier waarschijnlijk nooit gestaan.

Dan had ik niet de kans gehad om al een eigen praktijk op te starten. Of om een online platform te ontwikkelen dat artsen, patiënten en ergotherapeuten dichter bij elkaar brengt. Maar vooral, dan had INROL nooit bestaan, onze startup, waarmee we projectontwikkelaars helpen om levenslang wonen te integreren in appartementen en woningen.

Ik ben best met heel wat projecten bezig, en de combinatie met studeren is niet altijd gemakkelijk, dat klopt. En dan vraag je je soms wel eens af waarom eigenlijk. Waarom ben ik nu al met zoveel dingen bezigen, nog voor ik afgestudeerd ben. Kon ik nu echt niet nog even wachten, en zoals de meesten, gewoon focussen op mijn studies. Het is eigenlijk niet omdat ik tijd te veel had, of omdat ik mij verveelde. Ook niet omdat mijn opleiding mij niet boeide, integendeel, ik vond het vaak erg dat ik niet naar de les kon. Het was niet omdat ik niet graag leerde, ik zat dan ook vaak s’avonds in de zetel voor een lesopname in plaats van voor een film. Maar waarom dan toch?  Omdat ik ervan wakker lag… en soms nog. Ik lig wakker van wat er gebeurt in onze maatschappij, van onze gezondheidszorg bijvoorbeeld. Ik lig soms wakker van de vergrijzing, en of van andere maatschappelijke uitdagingen.

En ik wou daar ook echt nu al iets aan doen. Ik wil, zelfs als student al iets betekenen. En met INROL heb ik de kans om iets te doen dat er echt toe doet. Al was het zoeken in het begin. Alleen al het gesprek aangaan met mensen uit verschillende sectoren was echt een uitdaging. Ik ben dan ook meermaals voor een gesloten deur beland. Maar als je ergens in gelooft, geef je niet zo snel op, Ik bleef ook maar herhalen, « hoe kan het nu toch dat met alle kennis en kunde die we als maatschappij hebben, dat we nog altijd dingen doen zonder nadenken.  Dat we nog altijd huizen en appartementen blijven bouwen zonder na te denken over noden die later kunnen opduiken? » We zijn met INROL nu een jaar later op zoek naar een efficiënte manier om alle projectaanvragen op te vangen en maken ons klaar om te groeien. En dat doet goed. Weten dat er nog andere zijn die net als ik die het maatschappelijk belang van duurzaam en flexibel bouwen inzien en hier mee hun schouders willen onderzetten.

Ik ben dus wellicht effectief geen standaard student. En mede om die reden vroeg ik een bijzonder statuut aan, en werd ik student-ondernemer.

De combinatie studeren en ondernemen was en is ook niet de gemakkelijkste optie, maar ik geloof oprecht dat het net de combinatie die het zo sterk maakt. Ik ben van nature uit iemand die vooral iets wil doen, maar het is de universiteit die mij heeft leren denken. Leren nadenken over waar ik mee bezig ben. En laat het nu net het doen en het denken samen zijn die voor mij zulks een sterke combinatie vormen. Ik kreeg als een van de weinige de kans om onmiddellijk de link te leggen tussen de lesinhoud en mijn eigen praktijk. en ik leerde praten met mensen uit andere domeinen. Of zeg maar luisteren, ik leerde luisteren. Dat is ook nodig want als ergotherapeut of student-Orthopedagogiek in de bouwsector terechtkomen is geen evidentie. Ik stond daar gelukkig niet alleen voor. Mijn papa is projectontwikkelaar en ik kon hem al snel overtuigen van mijn idee. Wat ongelofelijk knap is, ik weet dat het niet makkelijk is voor iemand met zo veel ervaring om zich open te zetten voor een compleet nieuw idee van een 26 jarige zonder enige ervaring. Ik ben hem dan ook heel dankbaar. Maar hem niet alleen, ik kreeg heel wat ondersteuning van de Universiteit o.a. via de dienst Durf Ondernemen. Die mij niet alleen hielpen met mijn ondernemingen maar ook met de combinatie studeren & ondernemen. Maar ook van mijn eigen faculteit kreeg ik kansen, Ik ben mijn proffen dan ook echt dankbaar voor hun flexibiliteit en begrip. Het is pas toen ik besloot om mijn 2de master te verdelen over 2 jaar en plots de vrijheid had om mij meer te focussen op mijn ondernemingen, dat ik voelde hoeveel ik eigenlijk geleerd heb op de UGent en hoe sterk de combinatie “denken” en “doen” is. Ik ben dan ook ongelofelijk gegroeid vorig jaar, persoonlijk, maar ook met mijn ondernemingen en als student Orthopedagogiek. En dat toont. niet enkel ik, maar ook mijn ondernemingen kregen het afgelopen jaar heel wat aandacht. En daar ben ik blij om, ik hoop zo andere jonge mensen te kunnen inspireren en te laten weten dat je ook als beginner invloed hebt. Dat je niet enkel wakker hoeft te liggen, maar dat je hier iets mee kan doen. En ik besef dat mijn traject zeker geen modeltraject is, en dat studeren en ondernemen niet voor iedereen weggelegd is, Integendeel.

Maar ik hoop toch dat mijn verhaal vandaag toont, dat ook studenten echt wakker kunnen liggen. En dat ook studenten maatschappelijk betrokken zijn en invloed kunnen hebben. Ik hoop vooral dat mijn verhaal aantoont dat engagement meer is dan aanwezigheid, het is meer dan enkel volgen of ergens van wakker liggen. Engagement is echt iets willen doen, iets willen betekenen, iets willen realiseren. Engagement is voor mij de wil om betrokken te zijn.

Het leverde mij de deze titel Dé Gentse student-ondernemer van het jaar op. Een erkenning die extra in de verf zet wat studenten eigenlijk tijdens hun studies al kunnen realiseren. Ik apprecieert het dan ook enorm dat een universiteit die 200 jaar word, toch de dynamiek heeft om oa jong-ondernemerschap te steunen en te stimuleren en ik hoop natuurlijk, dat hier nog verder op kan worden ingezet. Opdat studenten kansen blijven krijgen om hun dromen na te jagen en om hun maatschappelijk engagement te kunnen tonen.'

 

Geschreven door Ellen Bruyninckx