Research to market workshop

Wat?

Het 'Research to market' programma (voorheen 'Science to business' of 'Opportunity Recognition') is een kort programma voor onderzoekers dat je leert meerwaarde creëren uit je onderzoek en neemt je op pad om het marktpotentieel ervan te ontdekken.

Het doel is:

  • je ondernemende vaardigheden te ontwikkelen
  • je onderzoek te stimuleren om z'n weg naar de markt te vinden
  • je onderzoek de wereld van morgen te laten vormgeven
  • innovatietechnieken en -methodologieën toe te passen op je eigen onderzoek

Neem een kijkje naar wat deelnemers zelf vertellen over het programma.

Voor wie?

'Research to Market' wordt georganiseerd voor alle onderzoeker in Vlaamse universiteiten met diverse onderzoeksonderwerpen, niet enkel onderwerpen gelinkt aan technologie. In het ideale geval bevind je je in de laatste jaren van je onderzoek en heb je al een zicht op de potentiële resultaten of technologieën waarin je onderzoek zal resulteren (zoals bijvoorbeeld een specifiek materiaal, boek, proces, verzameling, technologie, dataset, algoritme, spel, expertise ...).

Deelnemers worden geselecteerd op basis van het onderwerp en fase van hun onderzoek, hun motivatie en ambities. Een maximum van 12 deelnemers per editie zal worden geselecteerd.

Blijf op de hoogte van onze volgende edities.

Wat haal ik eruit?

Meer dan 80% van doctoraatsonderzoekers streven een carrière na in de bedrijfswereld, starten hun eigen bedrijf of werken in de publieke sector. Dit programma draagt bij tot al deze carrièrepaden:

  • Je leert de marktcontext en het standpunt van de klant of gebruiker te begrijpen. Dit geeft je inzicht en marktperspectief op je onderzoek en onderzoeksresultaten.
  • We bieden een unieke en persoonlijke begeleiding die je zal voorbereiden op een carrière als een van de technologieleiders, innovatie-actoren of welzijnsarchitecten van morgen.

Tijdens het programma zal je volgende vaardigheden verwerven:

  • het inzien van het potentieel in je eigen onderzoek
  • het waardecreatie-proces leren begrijpen in een zeer vroege fase
  • de mogelijkheid om na te denken over de opportuniteiten in je sector vanuit verschillende oogpunten (klant, marketing, bedrijfskant ...)
  • de mogelijkheid om je onderzoekskennis toe te passen in het vinden van oplossingen voor problemen
  • marktopportuniteiten leren te herkennen en er gebruik van maken
  • de nodige pre-startersvaardigheden verwerven
  • meer ondernemende vaardigheden ontwikkelen (presentatievaardigheden, klant- en gebruikersfocus)

Blijf op de hoogte van onze volgende edities.

Aanpak

Ten gevolge van de corona-veiligheidsmaatregelen zal dit programma volledig online plaatsvinden.

Theorie

In de online leeromgeving zal je toegang krijgen tot theoretische leermodules over diverse topics zoals opportuniteiten herkennen in je onderzoek, 'value proposition' en 'business model canvas'. Elke module bevat ook een case study van een onderzoeker die ondernemer werd.

Oefeningen

Alle theorie zal worden toegepast op je onderzoek gedurende live sessies. We zullen daarbij diverse online werkmethodes gebruiken om op die manier zeker de juiste vaardigheden en begeleiding te kunnen aanbieden, zelf in een online omgeving. Zowel klas-sessies waar iedereen aanwezig is als individuele taken, peer feedback sessies als pitches maken deel uit van het programma.

In de loop van 4 dagen zullen we onderzoekscommunicatie en opportuniteitsidentificatie behandelen, maar we zullen ook ingaan op het spotten van marktopportuniteiten en 'value proposition design'; productvisie, pitching en finale presentaties.

Post-programma

Deze fase focust op de validatie van de veronderstelling die je maakte tijdens het programma en bestaat uit 3 diepte-coachings gedurende 3 maanden. Tijdens het programma zal je een aantal mogelijke toepassingen hebben geïdentificeerd voor je onderzoek. Het is nodig om deze veronderstellingen zo snel mogelijk te valideren in de maatschappij.

Deze coaching zal je ook helpen om voor te bereiden op vervolgprogramma's zoals Expedition DO! of de TechTransfer 'Venture Track'.

Volgende editie en inschrijving

Inschrijvingsdeadline: 26 april 2021. Je zal een bevestigingsemail ontvangen voor het einde van die week.

Prijs: 0 €, enkel doctoraatsstudenten, onderzoekers, postdoc's en ZAP van Vlaamse universiteiten kunnen inschrijven

Online programma:

  1. Editie 1: 19, 20, 26 & 27 May 2021, elke dag van 9:30 - 12:30 & 13:30 - 16:30
  2. Editie 2: 3, 4, 10 & 11 June 2021, elke dag van 9:30 - 12:30 & 13:30 - 16:30

De inschrijvingen zijn momenteel gesloten. Blijf op de hoogte van onze volgende edities.

Deelnemers worden verwacht om deel te nemen aan alle sessies van hun editie. Het is niet mogelijk om sessies mee te volgen van een andere editie.

De geheimhouding van het onderzoek wordt gegarandeerd. Externe docenten of coaches zullen de NDA's ondertekenen die voorgesteld worden door UGent TechTransfer.

Past niet in je agenda?

Schrijf je hier in en we houden je op de hoogte van onze volgende edities.